Thursday 8 January 2015

Hari pertama tahun 2015

Teks: Mohd Syafiq Azhar

Hari pertama untuk tahun 2015 yang dimaksudkan adalah hari pertama bos masuk ke studio konsultan hiasan dalaman kami. Sebenarnya, kami bekerja dalam studio selama ini di bawah pengawasan tuan empunya syarikat dari jarak jauh. Kira percintaan jarak jauh juga lah. Bos selalu berada di Melaka dan studio kami berlokasi di Bukit Pantai, Bangsar.

Hari pertama bos masuk membawa berita gembira kepada saya khususnya, Alhamdulillah gaji dinaikkan lagi untuk tahun kedua berturut-turut. Hari pertama bos masuk juga, beliau membawa satu lumrah kepada para pekerja-pekerja. Daripada semua lukisan hampir siap, membawa kepada lagi 3 hari baru boleh disiapkan. Baru rasa nak lega, dah terjerumus ke lembah terdesakkan. Jawabnya memang tak cukup tidur lah lagi 3 hari ni.

"Work smart, not work hard", bekerja secara bijak, ungkapan yang bagus tetapi saya pun pening bagaimana nak diaplikasikan dalam situasi seperti ini. Walaubagaimanapun, ini lah lumrah bekerja dalam studio ini. Ada masa berehat-rehat, yang selebihnya masa bersesak-sesak. Kadang kala sampai terpaksa bawa balik kerja di rumah, korbankan masa berehat-rehat bersama isteri dan anak di waktu malam.

Pernah saya terdengar ungkapan "di belakang seorang lelaki yang berjaya, ada seorang wanita". Bila difikirkan dalam-dalam, memang ada kebenarannya. Terima kasih kepada sang isteri yang selalu menyokong dan memahami rutin hidup saya selama ini. Bila curi-curi tidur di waktu malam untuk menghilangkan kepenatan, dia ada untuk mengejutkan dengan sabarnya, maklumlah dah berhari-hari tidur tak cukup.

Semoga Allah permudahkan segala urusan dunia, dan permudahkan segala urusan akhirat. Amin.

No comments:

Post a Comment