Tuesday 13 January 2015

Pelajaran Hari Ini

Teks: Mohd Syafiq Azhar

Ini cerita pasal semalam. Sepatutnya di tulis semalam. Tapi kononnya nak berehat-rehat seketika malam tadi, akhirnya bertukar menjadi berehat sehingga subuh. Jadinya, pagi ni curi masa sekejap untuk post entri ni.

Kerja minggu lepas sudah pon di selesaikan semalam. Nak membolehkan kepada selesai tu, memang macam-macam lah halangannya. Di masa-masa kecederaan tu masih lagi ada isu berkenaan lukisan dan projek dibangkitkan, pertukaran disaat-saat akhir yang boleh membangkitkan perasaan angin satu badan. Kadangkala perkara yang nak ditukar teramatlah remeh, tapi membawa kepada 4 set lukisan terpaksa diubah dan dicetak semula. Bertambah sakit hati kalau perkara yang diubah tu hanya disebabkan bos ataupun kami punya tukang pantau buat kerja ubah fikiran di saat akhir.

Selalunya setiap projek dan lukisan pun memang macam ni. Tak mengira masa, tak mengira hari dan tak mengira tempat. Tekanan yang tak mengira masa dan tak dapat dijangka. Kan bagus kalau bekerja sendiri, sendiri jadi bos. Tapi kalau jadi bos pun sama juga tekanannya, bahkan mungkin lebih teruk. Yelah, selalunya bos yang akan berdepan dan berurusan dengan pelanggan. Setiap pelanggan tu umpama bos juga, haa..berapa ramai bos nak kena hadap? Makanya, buang yang negatif, ambil yang positif.

Sekurang-kurangnya segala tekanan yang dihadapi sekarang mungkin boleh menjadi guru yang terbaik dan latihan persediaan. Persediaan untuk apa? Andai kata InsyaAllah suatu hari nanti kita mampu dan Allah bagi rezeki untuk kita sendiri menjadi bos, kita sudah terbiasa dengan tekanan dan mampu melayan pelbagai kerenah pelanggan yang pada masa tu akan menjadi bos kepada kita.

Semoga Allah permudahkan urusan dunia kita, dan juga urusan akhirat kita. Amin.

No comments:

Post a Comment