Friday 9 January 2015

Lepaskan

Teks: Mohd Syafiq Azhar

Apa yang mahu dilepaskan? Sebenarnya saya mahu kongsi sedikit alkisah satu-satunya anakanda yang baru berumur lebih kurang 2 tahun 2 bulan ni. Semalam si cilik ni bangun awal, sempat jugak bergurau-gurau dengan ayah dia sebelum ayahnya keluar bekerja. Pagi-pagi lagi sudah dimandikan oleh mama.

Selesai dimandikan,  mama pun mengenakan pakaian yang ada gambar watak cerita "Frozen" yang kami beli tidak lama dahulu. Dengan tutur percakapan yang masih dalam dunianya sendiri, secara tak semena-mena beliau terus membuka suara menyanyikan lagu "let it go". Haa..itu la yang lepaskan tu. Hai lah anak, pagi-pagi lagi dah menjadi hiburan hati ayahanda.

Selama ni kalau si anak ni menonton filem "Frozen", memang khusyuk betul. Masa tu tak perlu nak risau kalau si anak ni merayau ke serata pelosok rumah, memang melekat depan kaca TV macam punggung digamkan. Tak tahu lah dah berapa kali ulang tayang dah filem tu, sampai ayahnya pun dah boleh terjebak hafal semua jalan cerita.

Macam-macam betul perangai si puteri sulung ni. Kadangkala terfikir juga, bagaimanalah ibu bapa kita melayan kerenah kita masa kecil dahulu. Sama-samalah renungkan, sayangilah ibu bapa kita.

Semoga anakanda membesar menjadi seorang wanita yang solehah. Mudah-mudahan Allah memberi petunjuk dan jalan untuk aku memdidik anak ini menjadi solehah. Amin.

2 comments:

  1. Oh ini orang sudah dua tahun yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Pn Azue..dua tahun sudah..Ada masa InsyaAllah kami datang melawat abang-abang di rawang yer..

      Delete