Friday 13 February 2015

Siri 100 Tabiat Pereka Bebas Berjaya_Siri 1

Teks: Mohd Syafiq Azhar
Sumber: Buku '100 Habits Of Successful Freelance Designer'

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI




Ini merupakan siri pertama ulasan dan perkongsian ilmu yang saya dapat hasil dari bacaan buku '100 Habits Of Successful Freelance Designer'. Buku ini merupakan salah satu hasil pembelian sewaktu misi kembara mencari buku di pesta buku 'Big Bad Wolf' tempoh hari. Tajuk buku ini membuatkan saya secara peribadi tanpa segan silu terus membelinya. Sebagai seorang pereka, terma 'freelance' atau pereka bebas bukanlah sesuatu yang janggal. Akan tetapi, secara peribadinya saya sendiri pun kurang arif berkenaan selok belok untuk bergelar pereka bebas ini. Oleh itu, diharap dengan perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada semua pembaca dan pereka yang ingin terbang bebas khususnya.

 Pertamanya, buku ini dihasilkan oleh penulis melalui hasil perkongsian pengalaman dari beberapa individu yang telah berjaya di dalam kancah pereka bebas atau 'freelance designer'. Walaupun penulisan buku ini tertumpu kepada pereka didalam bidang seni grafik, namun masih boleh dipraktikkan oleh pereka dari bidang lain dan juga bermanfaat kepada umum. 

Di dalam bahagian pengenalan buku ini, penulis menerangkan serba sedikit berkenaan asal usul perkataan 'freelance' dan kaitan perkataan ini dengan pereka. Di akhir perenggan bahagian pengenalan ini turut diselitkan harapan penulis agar buku ini dapat memberi pencerahan dan inspirasi kepada pereka yang berniat mahu menjadi pereka yang bebas dari bernaung di bawah mana-mana syarikat atau bergerak secara solo di bawah naungan syarikat sendiri.

Kesemua 100 tabiat yang dinyatakan didalam buku ini dibahagikan kepada 9 kategori. Kategori yang dimaksudkan adalah seperti berikut:

  • Leave the nest, flying solo
  • Just good business
  • Landing the work
  • Creativity on a budget
  • Working with vendors
  • Making and maintaining a profit
  • Collaborating with other creatives
  • Dealing with downtime
  • Keeping the creative juices flowing 
Sampai sini dahulu ulasan dan perkongsian saya untuk siri 1 ini. Saya akan mengulas dan berkongsi berkenaan kategori pertama(Leave the nest, flying solo) dan tabiat-tabiat di bawah kategori ini dalam entri yang seterusnya(siri 2), insyaAllah. Sehingga bertemu lagi.

No comments:

Post a Comment