Thursday 12 February 2015

Tempahan Blog Header

Teks: Mohd Syafiq Azhar

Alhamdulillah, pertama sekali syukur ke hadrat illahi kerana dengan izinNya berjaya juga saya menyelesaikan tempahan header blog yang pertama. Servis ni bukanlah dirancang, malah saya sendiri pun tidak pernah terfikir servis seperti ini wujud dan ada permintaannya.

Sebenarnya tak pernah terlintas di hati nak buat servis tempahan header blog ni. Permulaannya, hanya menerima pesanan ringkas melalui facebook dari seorang hamba Allah ni yang meminta saya untuk membuat satu lukisan karaktor kartun untuk menggambarkan perniagaan dan servis yang sedang beliau jalankan. Berbekalkan keyakinan dengan kebolehan sendiri, saya buat sahaja tak banyak cerita. Lagipun, sebelum ini memang saya pernah buat karaktor-karaktor kartun untuk beliau.






Menjelang malam setelah selesai segala urusan, saya pun bukalah buku lakaran yang disediakan khas untuk tahun baru, buku yang juga menjadi sebahagian dari azam tahun baru. Zas, zas zas...lakaran pun siap, inilah adatnya membuat lakaran atau rekaan dan sebagainya, kalau idea mari, semua pun laju.. Bila idea menyombong, terkontang-kantinglah kita.

Selesai sahaja lakaran, mulalah proses menekap. Lakaran tadi dimasukkan kedalam komputer dan dilukis semula menggunakan perisian-perisian yang berkenaan. Sebagai penghargaan, suka saya nyatakan proses ini dibantu oleh si isteri kerana beliau lebih faham dan mahir menggunakan perisian komputer yang diperlukan ketika ini.

Keesokan harinya, tuan kepada karaktor ini meminta saya untuk terus membuat rekaan untuk header blog miliknya. Beliau jugalah yang memberi pendedahan kepada saya berkenaan servis tempahan header blog ni. Dari sinilah bermulanya siri kajian-kajian di internet berkenaan servis-servis seumpama ini.




Baik, setelah berhempas pulas selama 3 malam, akhirnya siaplah hasil karya seni grafik yang tak seberapa ni. Maklumlah, sebagai seorang yang masih bekerja sepenuh masa, kerja-kerja tempahan macam ni hanya boleh dilakukan pada waktu malam dan hari cuti sahaja.

Bagi sesiapa yang berminat dengan servis tempahan header blog dan tempahan seni grafik lain-lain, cas yang dikenakan adalah dari serendah RM30, bergantung kepada perincian rekaan. Tempoh siap sesuatu tempahan pula bergantung kepada tahap perincian, kesukaran sesuatu rekaan dan kuantiti tempahan dalam tangan. Untuk maklumat lanjut, boleh menghubungi saya melalui saluran berikut:

Email: ensyafiqazhar@gmail.com
Whatsapp / Telegram: 012-6574760


No comments:

Post a Comment