Monday 2 February 2015

Projek Sulong

Teks: Mohd Syafiq Azhar

Setelah sekian lama meninggalkan alam pertukangan, ini percubaan pertama untuk kembali bertukang berbekalkan alatan-alatan yang sedia ada dan modal yang serendah mungkin.

Projek sulong ini adalah permintaan dari isteri merangkap mama kepada si cilik Aira. Saya pun tak pasti nak panggil benda ini rumah mainan atau pun katil. Apa yang pasti, niat disebalik projek ini supaya si Aira lebih teruja untuk belajar tidur sendiri dan berasingan dari kami. Selain itu, boleh lah juga dijadikan tempat dan kawasan permainannya didalam rumah.

Kebetulan pula baki cuti yang terkumpul masih banyak, bos pula meminta untuk cuti dihabiskan sebelum bulan April, maka cuti saya akan digunakan sebaik mungkin untuk menyelesaikan projek sulong ini.



Lakaran secara kasarnya idea projek ini telah pun dibuat, mamanya pun suka. Proses seterusnya adalah lukisan 2D dan 3D untuk memberikan perincian kepada idea kasar yang telah dilakarkan, lebih-lebih lagi dalam aspek penyambungan dan kuantiti bahan yang diperlukan. Bahan atau jenis kayu yang akan digunakan masih belum diputuskan, semua bergantung kepada bajet yang ada. Maka, perincian dan perancangan kepada idea dan projek ini sangat penting untuk mengelakkan pembaziran bahan dan wang, dan seterusnya melancarkan lagi proses pembuatannya kelak.

P/s: Komputer dah format tahun lepas, sekarang baru terhegeh-hegeh nak masukkan semula perisian-perisian 3D.

No comments:

Post a Comment